الثلاثاء، 10 نوفمبر 2020

قفشتك فين الجوانتي ؟

 


سلام عليكم طابخين إيه النهارده؟
هكذا قلت لبائع المخبوزات فابتسم واحتار في الإجابة  ثم خرج رجل ثاني وقال اللي نفسك فيه
قلت له هات لي نصف كيلو عيش توست سن
وهم أن يعبي لي التوست السن فقلت له فين الجوانتي ؟
فقال لي أهوه ثم أخذ جوانتي من رابطة جوانيات أمامه وراح معبي لي التوست وضحكنا ومشيت
الرجل أمامه الكيس ومكسل يبلبس ولكن لما تنبهه بينتبه 
 فالموضوع اولا وأخيرا موضوع ثقافة وعادات فنحن بحاجة إلي التذكير والتنبيه والإصرار

في نفس الصفة ولكن بعد 100 متر محل عطار دخلت عليه عنده تمر جيد 
عايز كيلو تمر فراح الرجل كتر خيره من غير ما اتكلم خالص راح لابس الجونتي 
!حلو كده؟
!!!بس بعد ملبس الجوانتي راح ضارب تمرة في فمه وأكلها 
رحت قلت له لبست الجونتي بسطتني تروح تحط الجوانتي في بقك 
 !!!وتبوظ الجونتي قبل ما تعبي لي وتمشيني 
انتبه ولكنه جادلني هل يده دخلت بقه ولا لا 
المهم الموضوع محتاج منا مجهود لتغيير بعض العادات السلوكية للناس حولنا
 وبات هذا التغيير ضروري  في ظل الوضع الحالي
فعلينا بالإصرار والصبر ومعرفة إن الموضوع ثقافة وعلينا بنشر تلك الثقافة والا سنتضرر جميعا 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق